تبلیغات
دعای فرج وب سایت رسمی علی عارفان - روابط جنسی سالم در زندگی همسران1
جاده جوانی بسیار لغزنده و المثنی ندارد.،با زنجیر ایمان حرکت کنیم.علی عارفان

روابط جنسی سالم و مطلوب در زندگی همسران

نویسنده: علی حسین زاده

بی شک یکی از عوامل سازگاری، رابطه جنسی سالم و مطلوب میان همسران است. این رابطه هم می تواند به صورت پیشگیری از تنش و ایجاد میل تأثیرگذار باشد و هم می تواند فروکاهنده تنش های موجود باشد و در درمان‌ آن مؤثر واقع شود. در بسیاری از موارد، جلوه گیری اختلاف ها و احساس فاصله میان همسران را می توان به رابطه ی جنسی آن ها مربوط دانست و با حدس قوی ریشه مشکل را آن جا بررسی کرد. میان رابطه جنسی و رابطه اخلاقی سالم، ارتباط دو سویه وجود دارد؛ امّا در میان مراجعان فراوان، رابطه جنسی نامطلوب بیشتر به عنوان زمینه رابطه اخلاقی ناسالم مطرح شده است. از نگاه دینی رابطه جنسی سالم اهمیت ویژه ای دارد که بدان اشاره می کنیم.

اهمیت رابطه جنسی سالم

در میان آزادی های اجتماعی، زمینه سازی و هموار کردن مسیر ارتباطی زن و مرد از اهمیّت بالایی برخوردار است. بی شک چنانچه اولیای امور اهمیّت غریزه جنسی را بشناسند و به آثار مثبت و ارضای درست آن گاه باشند، تدابیر ویژه ای می اندیشند تا به شکل ویژه ای از این غریزه استفاده شود؛ چرا که غریزه جنسی در بیشتر موارد با دیگر غرایز قابل مقایسه نیست. قرآن کریم که از فطرت بشر سخن می گوید، در این زمینه می فرماید:

أُحِلَّ لَكُمْ لَیْلَةَ الصِّیَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَیْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا كَتَبَ اللّهُ لَكُمْ؛ (1) آمیزش جنسی با همسرانتان در شَبِ ایّامی که روزه می گیرید، حلال است؛ آن ها لباس شما هستند و شما لباس آن هایید. خداوند می دانست ( اگر آمیزش شب های این ایّام را حرام کند ) شما به خود خیانت می کنید ( و این کار ممنوع را انجام می دهید ) پس توبه ی شما را پذیرفت و شما را بخشید. اکنون با آن ها آمیزش کنید و آنچه خدا برای شما مقرّر داشته است، طلب نمایید.

این آیه بیانگر آن است که مصلحت فوق العاده این بود که مسلمان ها در تمام ماه رمضان از آمیزش بپرهیزند، امّا با این حال، چنین حکمی تشریع نشد؛ زیرا عموم مردم چنین قانونی را تحمّل نمی کنند و از آن جا که دین اسلام دین آسانی است، آمیزش جنسی را برای همه مسلمان ها در شب های ماه مبارک رمضان حلال اعلام کرد.

باز در همین سوره خداوند متعال درباره ی زنانی که از شوهرانشان جدا شده اند وعدّه طلاق آنان به سر رسیده، می فرماید:

وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاء فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلاَ تَعْضُلُوهُنَّ أَن یَنكِحْنَ أَزْوَاجَهُنَّ إِذَا تَرَاضَوْاْ بَیْنَهُم بِالْمَعْرُوفِ ذَلِكَ یُوعَظُ بِهِ مَن كَانَ مِنكُمْ یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِكُمْ أَزْكَى لَكُمْ وَأَطْهَرُ وَاللّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ

؛ (2) و هنگامی که زنان را طلاق دادید و آن عدّه خود را به پایان رساندند، مانع آن ها نشوید که با همسران ( سابق ) خویش ازدواج کنند در صورتی که میان آنان به طرز پسندیده ای تراضی برقرار گردد. این دستوری است که تنها افرادی از شما که ایمان به خدا و روز قیامت دارند، از آن پند می گیرند. این برای رشد شما مؤثرتر و برای شستن آلودگی ها مفیدتر است و خدا می داند و شما نمی دانید.

در زمان های قدیم، مردم بر اساس تعصّبات جاهلی از ازدواج زنانی که طلاق گرفته اند، جلوگیری می کردند. قرآن در برابر این رسم جاهلی ایستاد، آن را تخطئه کرد و هشدار داد که کسی حق ندارد از ازدواج دوباره آنان جلوگیری کند. این حقّ آن هاست که رابطه جنسی سالم داشته باشند؛ نه تنها حق آنهاست، بلکه این مسئله باعث طهارت و پاکیزگی است و چنانچه رعایت نشود به آلودگی جامعه می انجامد. در پایان این آیه خداوند می فرماید: شما نمی فهمید و به اشتباه فکر می کنید که ازدواج دوباره چنین زن هایی چندان مهم نیست؛ ولی خدا از اسرار و تبعات منفی تجرّد زنان باخبر است.

از سوی دیگر قرآن کریم در میان پرجاذبه ترین شهوت های دنیا، نخست از زنان یاد می کند و می فرماید:

زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاء وَالْبَنِینَ وَالْقَنَاطِیرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ

؛ (3) محبّت امور مادّی از زنان، فرزندان و اموال هنگفت از طلا، نقره، اسب های ممتاز، چهارپایان و زراعت در نظر مردم زینت داده شد. این ها زینت های زندگی پست ( مادّی ) است و سرانجام نیک ( و زندگی والا و جاویدان ) نزد خداست.

در ذیل همین آیه، وقتی امام صادق (علیه السّلام) از اصحاب خود می پرسند: بهترین لذّت کدام است و پاسخ می شنود که بهترین لذّت ها فراوانند، حضرت می فرماید:

اَلذّ الاشیاء مباضعة النساء. ما تلذّذ النّاسِ فی الدنیا و الاخرة بلذّةٍ اکثر لهم من لذّة النساء؛ (4) بهترین لذّت آمیزش جنسی با زنان است؛ در دنیا و آخرت لذّتی بالاتر از لذّت زن نیست.

ضعف مردان در مهار و سالم سازی روابط جنسی به حدی است که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: « ما ترکت بعدی فتنة اضرّ علی الرّجال من النّساء؛ (5) هیچ فتنه ای برای مردان، زبان بارتر از زنان نیست ».

چه بسیار پادشاهانی که در دام عشق ماه رویی حیثیت خود را ضایع کردند و یا برای دستیابی به دختر زیبا رویی بخش وسیعی از قلمرو کشور خود را به دشمن واگذاشتند. این که گاهی می گویند: هیچ جنایت بزرگی نیست مگر آن که ردّ پای زنی را در آن می توان دید، در حقیقت گزارشی از طغیان غریزه جنسی مردان است؛ بنابراین اصل اوّلی و طبیعی، وجود ارتباط سالم جنسی است و جز در مواردی که با مقصد مهم تری در تعارض قرار گیرد، نباید ممنوع شود.

در سال های آخر عمر با برکت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) حج و عمره ی تمتع تشریع شد و این نوع حج به کسانی اختصاص یافت که از مکّه دور هستند. گاهی میان عمره و حجّ تمتع ماه ها فاصله می شد. اگر قرار بود میان عمره و حجّ تمتع آمیزش جنسی انجام نگیرد، بسیاری تاب و تحمّل چنین امری را نداشتند. به همین دلیل، در آن سالی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) حجّ تمتع را تشریع فرمود، پس از عمره تمتع دستور داد همراهان از احرام خارج شوند و با این که چند شب به اعمال حج باقی نبود، هیچ محدودیّتی برای ارتباط و آمیزش جنسی با همسر را نداشته باشند. یکی از اصحاب از این دستور پیامبر برآشفت و با تعبیر نامطلوبی به پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) اعتراض کرد که اگر ما از احرام خارج شویم و آمیزش جنسی بر ما روا باشد، در حالی عملیات حج را شروع خواهیم کرد که سرهای ما از آب غسل جنابت مرطوب است؛ چگونه ممکن است چنین حکمی از سوی خدا باشد؟ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) با شنیدن این اعتراض از جا برخاست و ضمن سخنانی فرمود: من پرهیزکارترین و راست گوترین شمایم. این فرمان از ناحیه خداست و ما نباید از خدا نسبت به دین خدا ادعای دلسوزی بیشتری داشته باشیم. بی شک خدای مهربان که انسان را آفرید، مصلحت او را از خود وی بهتر می داند. (6)

اسلام به ازدواج و آمیزش جنسی به قداست می نگرد و می فرماید:

نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُواْ حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُواْ لأَنفُسِكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّكُم مُّلاَقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ

؛ (7) زنان شما محلّ بذرافشانی شما هستند. پس هر زمانی که بخواهید، می توانید با آن ها آمیزش کنید.

در این کریمه، خداوند متعال زنان را مزرعه مردان دانسته و از آنان خواسته است برای آخرت از این مزرعه توشه برگیرند.

از نکات جالب توجه در توصیه های دین مبین اسلام، سفارش به فراوانی رابطه ی جنسی است. با این که مردم به طور کلّی مسائل جنسی، ثروت اندوزی و زیاده روی در خوردن و خوابیدن را از یک مقوله قلمداد می کنند، اسلام به کثرت عمل زناشویی سفارش و از زیاده روی در خوردن، خوابیدن و ثروت اندوزی نهی فرموده است. اشباع غریزه جنسی، مایه ی آرامش و اشباع نیاز خوردن، خوابیدن و... مایه ی طغیان است.

طولانی ترین زمانی که از آمیزش جنسی نهی شده، هنگام اعتکاف است و این عمل که بیش از سه روز طول نمی کشد، مستحّب به شمار آمده. کسانی که حج بر آن ها واجب شود نیز، عمل حج آنان حدود سه روز بیشتر طول نمی کشد. شاید بسیاری از انسان ها باور نکنند ارتباط جنسی بیش از حدّ معمول در عرف - نه زیاده روی به حدّی که غریزه ی جنسی همه زندگی را تحت الشعاع قرار دهد - مورد توصیه پیشوایان دینی بوده است. در حدیثی از امام صادق (علیه السّلام) چنین می خوانیم:

لا ینبغی للمؤمن ان یبیت لیلة من غیر وقاع؛ (8) برای مؤمن سزاوار نیست شبی را بدون مواقعه ( عملیات زناشویی ) بخوابد.

امام رضا (علیه السّلام) می فرماید:

ثلاث من سنن المرسلین العطر و اخذ الشعر و کثرة الطروقة؛ (9) سه چیز از سنّت پیامبران است: عطر زدن، ناخن گرفتن و عمل زناشویی را فراوان انجام دادن.

رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) در روز جمعه ای به یکی از اصحاب خود فرمود:

اصبحت صائما؟ فقال: لا. قال: فاطعمت مسکینا؟ قال: لا. قال: فارجع الی اهلک فاصبهم فانّه منک علیهم صدقة؛ (10) آیا روزه گرفته ای؟ او گفت: نه، یا رسول الله. حضرت فرمود: آیا صدقه داده ای؟ او گفت: نه، پس پیامبر اعظم فرمودند: برخیز برو و با همسرت آمیزش کن که عمل زناشویی برای تو پاداش صدقه دارد.

روزی رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) به خانه امّ سلمه وارد شد و بوی خوشی استشمام کرد. آن گاه رو کرد به امّ سلمه و فرمود: گویا زینب عطر فروش این جا بوده است؟ امّ سلمه در پاسخ حضرت گفت: آری، یا رسول الله، او اکنون نیز این جاست. زینب خدمت حضرت رسید و عرض ادب کرد. آن گاه گفت: ای رسول خدا، همسرم به من توجهی ندارد و از من رو گردان است. حضرت فرمود: برای او بیشتر آرایش و زینت کن. زینت گفت: هیچ عطر خوش بویی نیست مگر این که من خود را با آن خوش بو کرده ام؛ ولی همسرم باز از من رو گردان است. رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

اما لویدری ما له باقباله علیک؟ قالت: و ما له باقباله علیّ؟ فقال: اما انّه اذا اقبل اکتنفه ملکان و کان کالشاهر سیفه فی سبیل الله فاذا هو جامع تحاتّ عنه الذّنوب کما یتحّاتّ ورق الشجر فاذا هو اغتسل انسلخ من الذنوب؛ (11) اگر می دانست وقتی به سوی تو می آید چه قدر برای او پاداش ثبت می شود، از تو رو نمی گرداند. زینب پرسید: وقتی او به سوی من رو می آورد چه پاداشی دارد؟ حضرت فرمود: وقتی او به سوی تو رو می آورد، دو فرشته او را در بر می گیرند و او به منزله کسی است که در راه خدا شمشیر کشیده است. پس وقتی با همسر خود آمیزش می کند، گناهانش آمرزیده می شود و آن گاه که غسل می کند، هیچ گناهی در نامه عمل او باقی نمی ماند.

خلاصه این که از نظر قرآن کریم و تعالیم دینی، غریزه جنسی را نمی توان با سرکوب، موعظه و... پاسخ داد؛ بلکه باید آن را به رسمیّت شناخت و از مسیر درست آن را ارضا کرد.

کنترل جنسی

مهم ترین عامل برای در امان ماندن از آسیب های جنسی، محافظت از نگاه های نامطلوب است که در این قسمت درباره ی محدود کردن نگاه نکاتی را یادآور می شویم:

محدود کردن نگاه

یکی از عوامل سازگاری این است که انسان به چشم خود اجازه ندهد که به هر جا خواست نگاه کند؛ از این رو باید برای نگاه خود محدوده ای را قرار دهد. در آیات و روایات از این کار با تعبیرهای گوناگونی یاد شده است. از جمله آن ها، تعبیر « غض » است. غض به معنای بستن چشم، شکستن و فروهشتن آن است. (12) قرآن کریم خطاب به مردان و زنان مؤمن می فرماید:

قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ.... وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ؛ (13) به مؤمنان بگو: چشم های خود را از نامحرم فرو گیرند... و به زنان با ایمان بگو: چشم های خود را از نگاه هوس آلود فرو گیرند.

این محدودیت پاکیزگی را به همراه دارد و چشم به خیانت مبتلا نمی شود. خداوند متعال از چشمان ناپاک آگاهی دارد:

« یعلم خائنّه الاعین؛ (14) خداوند از چشم هایی که نگاهشان سرقت می کند و از طریق بی راهه تأمین می شود، آگاه است ».

اهمیت محدود کردن نگاه

افتادن نگاه انسان به اشیای مختلف، از جمله به انسان ها در بسیاری از موارد از توجّه و دقّت تهی است؛ ولی ادامه و تکرار آن، فسادهای فراوانی به وجود می آورد، به گونه ای که پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید:

ایها النّاس انّما النظرة من الشیطان فمن وجد من ذلک شیئاً فلیأت اهله؛ (15) ای مردم، همانا نگاه از شیطان نشأت می گیرد. پس هر کس نمونه ای از آن را در وجود خود یافت، باید به اهل خود ( همسر ) رو بیاورد.

اگر انسان چنین تدبیری نیندیشد، شیطان بسیار قوی است و کمتر طعمه ای از دست او جان سالم به در می برد. به همین دلیل، امام صادق (علیه السّلام) می فرماید:

اوّل النظرة لک و الثانیة علیک و لا لک و الثالثة فیها الهلاک؛ (16) اوّلین نگاه به سود تو است، دومین نگاه به ضرر تو است و در سوّمین نگاه هلاکت است.

با توجه به بزرگی خطر نگاه آلود، محدود کردن آن نیز اهمیت ویژه ای دارد. این اهمیت به حدّی است که امام صادق (علیه السّلام) می فرماید:

من نَظَر الی امرأةٍ فرفع بصره الی السّماء او غمّض بصره لم یرتد الیه بصرُه حتّی یزوجّه الله من الحور العین؛ (17) کسی که به زنی نگاه کند پس نگاه خود را به سوی آسمان بلند کرد با چشم خود را ببندد، نگاهش به او بر نمی گردد مگر این که خداوند از حور العین به ازدواج او در می آورد.

اگر نگاه آن قدر مفسده دارد، مقابله با آن چنان با اهمیت است که خداوند در مقابل یک زن دنیایی، حوریّه ای نصیب انسان می کند، حوریه ای که تمام زنان عالم به زیبایی او نمی رسند؛ البته این پاداش نشانگر آن است که محدود ساختن نگاه، برای نوع انسان ها چندان آسان نیست.

پیامدهای محدود کردن نگاه

محدود کردن نگاه آثار فراوانی دارد؛ از جمله:

أ. مصونیت فردی

انسان به دنبال رفع آلودگی است و می خواهد خود را قرنطینه کند تا از آلودگی ها در امان بماند؛ از این رو هر چه برایش امنیت ایجاد کند دلخواه اوست و هر چه زمینه مسمومیت او را فراهم سازد، وی را نگران می کند، و نگاه مسمومیت می آورد و محدود کردن آن، سبب مصونیت است. امام صادق (علیه السّلام) می فرماید:

النظرة سهم من سهام ابلیس مسمومٌ من ترکها الله عزّو جلّ لا لغیره اَعقبه الله ایماناً یجدُ طعمَه؛ (18) نگاه، تیری مسموم از تیرهای شیطان است. هر کس از آن برای خدا - نه غیر خدا - صرف نظر کند، در نتیجه خداوند طعم ایمان را به او می چشاند.

برای مصونیت از مسمومیت باید نگاه را محدود کرد تا از تیررس شیطان خارج شد. امام صادق (علیه السّلام) می فرماید:

النظرة بعد النظرة تزرع فی القلب الشهوة و کفی بها لصاحبها فتنة؛ (19) نگاه پس از نگاه در دل انسان شهوت می کارد و برای صاحب آن فتنه ایجاد می کند.

فتنه، عدول از راه حق، بلا، محنت و عقوبت است.

 ب. امنیت اجتماعی

نه تنها انسان از ناحیه خود به دنبال ایمنی است، بلکه می خواهد تا هر کس که به نحوی که او تعلق دارد نیز مصون باشد؛ چرا که با مصونیت او خود احساس امنیت می کند. تأمین این امنیت، به محدود کردن نگاه است. ابوبصیر به امام صادق (علیه السّلام) گفت:

الرّجل تمرّ به المرأة فینظر الی خلفها؛ قال: اَیسرُّ اَحدکم ان یُنظر الی اَهله و ذاتِ قرابته؟ قلتُ: لا. قال: فارضِ للنّاس ما ترضاه لنفسک؛ (20) زنی از کنار مردی عبور می کند. پس مرد از پشت سر به او نگاه می کند. حضرت فرمود: آیا هیچ یک از شما شاد می شود که به خانواده و خویشانش نگاه شود؟ گفتم: نه، حضرت فرمود: برای مردم همان پسند که برای خود می پسندی.

کسی که می خواهد خانواده و خویشانش در امان باشند، باید دیگران از ناحیه او احساس امنیت کنند. امام صادق (علیه السّلام) می فرماید:

ما یأمن الذین ینظرون فی ادبار النساء اَن یُبتَلوا بذلک فی نسائهم؛ (21) کسانی که از پشت سر به زن ها نگاه می کنند، در امان نیستند از این که زنانشان به این مسئله مبتلا شوند.

اگر می خواهید از ناحیه همسر، مادر و خواهر خود آسوده خاطر باشید، باید کاری کنید که دیگران نیز احساس راحتی کنند.

در روایات آمده است: « اگر انسان از این که دیگران به ناموس او نگاه کنند، احساس نامنی می کند، خود نیز نباید به ناموس دیگران نگاه کند ».

حال این پرسش رخ می نماید: اگر کسی از نگاه کردن دیگران به ناموس خود ناراحت نبود، آیا نگاه کردن به ناموس دیگران اشکالی ندارد؛ چون روایت می گوید: برای مردم راضی باشی به آنچه که برای خود راضی هستی؟

پاسخ این است که فضای سخن حضرت برای کسانی است که تا این حد از انسانیت فاصله نگرفته اند و فطرت آن ها این قدر زنگار نگرفته است که از فطری ترین مسئله دور شده باشند. به این دلیل است که سخن از این مرتبه پست به میان نیاورده اند. در مواردی که مراتب نازل به طور معمول دیده می شده، حضرت به آن بخش نیز پرداخته است. برای مثال در بحث غضب روایتی از علی بن ابی طالب (علیه السّلام) است که می فرماید:

الحدّة ضربٌ من الجنون لانّ صاحبها یندم؛ (22)عصبانیت نوعی دیوانگی است؛ چرا که فرد عصبانی پس از عصبانیت از کاری که انجام داده است، پشیمان می شود.

همین جا به ذهن می آید که برخی عصبانی می شوند، ولی پس از آن پشیمان نمی شوند. آیا این نشان می دهد که عصبانیت نوعی دیوانگی نیست؟ از آن جا که این فرض طبیعی است. حضرت در ادامه روایت می فرماید: « فان لم یندم فجنونه مستحکم؛ اگر پشیمان نشد، دیوانگی او جدی و عمیق است ». در این صورت دیگر عصبانیت نوعی از جنون نیست، بلکه در نهایت جنون است.

با در نظر گرفتن کلام حضرت صادق (علیه السّلام) به ابوبصیر، می توان فهمید زشتی نگاه به پشت سر زنان، امری مورد قبول برای مخاطب سخن بوده است و حضرت با چنین کسانی سخن می گفته است.

حضرت در آن روایت به ابوبصیر می فرماید:

اَیَسُرُّ اَحدُکم ان یُنظر الی اهله؛ (23) آیا هیچ یک از شما دوست دارد که به خانواده اش نگاه افکنده شود؟ ابوبصیر پاسخ می دهد: خیر، هیچ یک از ما دوست نداریم.

این نشان می دهد زشتی که این کار، مورد قبول مخاطبان بوده است. به همین دلیل اگر ابوبصیر به حضرت پاسخ مثبت می داد و از نگاه دیگران به خانواده ابراز رضایت می کرد، حضرت هرگز نگاه به زنان را جایز نمی شمرد؛ زیرا نقطه شروع سخن، اتّفاق طرفین در قضاوت به زشتی کار است. این جاست که حضرت می فرماید: حال که شما این کار را درباره ی خودتان زشت می دانید، خودتان نیز درباره ی دیگران این کار زشت را انجام ندهید. نتیجه این که در فهم روایت ضروری است نقطه آغاز گفت وگو مشخص شود.

 پیامدهای رابطه سالم جنسی

با توجه به اهمیّت روابط جنسی سالم برای همسران، اکنون به پیامدها و کارکردهای آن اشاره می کنیم:

أ. برتری شخصیت

ستاره شدن، الگو بودن و در جایگاه برتر قرار گرفتن، آرزوی همه افراد است. این میل از امیال فطری انسان هاست. آن چه ممکن است در میان افراد متفاوت باشد، این است که انسان ها در تشخیص الگوگاهی دچار اشتباه می شوند. روایات اهل بیت (علیهم السّلام) در این زمینه، بسیار کارساز است. داستان الگوپذیری، همانند این است که هیچ انسانی نمی خواهد به پستی کشیده شود و ذاتاً از رذل بودن بدش می آید؛ امّا گاهی در تشخیص پستی به اشتباه می افتد. در حالی که موقعیت های حساس، به مدد روایات، می تواند مصداق پستی و عزّت را از یکدیگر باز شناسد. در روایتی، پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید:

انّ خیر نسائکم... المتبرجة مع زوجها... و اذا خلا بها بذلت له ما یرید منها؛ (24) بهترین زنان شما کسی است که... وقتی با شوهر خویش است، زینت می کند... و زمانی که شوهر با او خلوت میکند، هر چه او بخواهد در اختیارش می گذارد.

در خلوت شوهر حیا برای زن نکوهش شده است تا جایی که امام صادق (علیه السّلام) می فرماید:

خیر نسائکم التی اذ اخلعت مع زوجها خلعت له درع الحیاء؛ (25) بهترین زنان شما کسی است که وقتی با شوهر خود خلوت می کند، لباس حیا را از تن دور کند.

در مقابل نیز پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) بدترین زن را زنی می داند که در برابر شوهرش استنکاف داشته باشد. (26)

در درخواست رابطه جنسی اصولاً مرد پیش قدم می شود و زنان با انگیزه های مختلف - از جمله حیایی که در وجود آن ها بیشتر است - گاهی پاسخ مثبت به این درخواست نمی دهد و به نحوی در قضاوت خودشان این استنکاف را نشانه برتری می دانند. روایات این انگیزه ها را نادرست و باعث دوری از برتری می داند و به زنان سفارش می کند که با نمونه های حقیقی برتری آشنا شوند. در روایتی پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید:

خیر نسائکم نساء قریش... المجون لزوجها. قلنا: و ما المجون؟ قال: التی لا تمنع؛ (27) بهترین زنان شما زنان قریش هستند که... برای همسرانشان « مجون » هستند... اصحاب پرسیدند: یا رسول الله « مجون » کیست؟ حضرت فرمودند: زنی که از بهره برداری شوهرش جلوگیری نمی کند.

بنابراین ایجاد تسهیلات در روابط جنسی سالم، عامل برتری شخصیت است.

ب. مصونیت و سلامت

نیاز جنسی در همه انسان ها به طور طبیعی وجود دارد و این نیاز - به ویژه در مردان - به سرعت ظهور می کند تا جایی که اصولاً مردان را مظهر نیاز معرّفی کرده اند. روایات نیز به این مسئله پرداخته است که به طور معمول نیاز مردان - به خصوص با دیدن زنان زیبا رو - ظهور می کند. در این روایات هیچ سرزنشی برای مردان مطرح نشده است؛ چرا که سرکوبی و راندن نیاز به میدان غفلت، کارساز نیست؛ بلکه مسیر مناسبی را می طلبد که پاسخ داده می شود و باید این نیاز را ارضا کرد. حتی معصومان (علیهم السّلام) نیز از این قاعده مستثنا نبوده اند و برای مصونیت و سلامت خود به دنبال راه درستی برای ارضای غریزه ی جنسی بوده اند. امام صادق (علیه السّلام) می فرماید:

رأی رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) امرأة فاعجتبه فدخل الی امّ سلمه و کان یومها فاصاب منها و خرج الی الناس و رأسه یقطر فقال: ایّها الناس انما النظر من الشیطان فمن وجد من ذلک شیئاً فلیات اهله؛ (28) روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نگاهش به زنی افتاد که او را متعجب ساخت. پس حضرت بر امّ سلمه که روز مخصوص او بود، وارد شد و به خواسته خود رسید. پس از آن به میان مردم آمد در حالی که قطرات آب غسل از سر مبارکش فرو می ریخت و فرمود: ای مردم، نگاه از شیطان است. پس هر کس از این مقوله در خود چیزی یافت، پس به اهل خود رو آورد.

برای سالم ماندن از خطر شیطان لازم است درخواست ها در روابط جنسی را از راه سالم و به هنگام ارضا کرد.

ج. آرامشگری

از مهم ترین هدف های زندگی مشترک، رسیدن به آرامش و بهره مندی از بیشترین لذّت است. اصولاً از مرد و زن انتظار می رود که به یکدیگر آرامش ببخشند. هنگامی که مرد اوج لذّت را از همسر خود دریافت می کند، زمینه سازگاری بیشتری در خود می بیند. در روایت است که زنی خدمت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) رسید و خواست که از حقوق مرد بر زن باخبر شود. حضرت از جمله حقوق مردان را نیاز جنسی دانستند و این گونه فرمودند:

تعرض نفسها علیه غدوة و عشیة؛ (29) صبحگاهان و شبانگاهان خود را بر شوهر خویش عرضه کند.

طبیعی است مردی که صبح و شب آرامش پیدا کند، کمتر در طول روز دچار ناآرامی می شود.

در ارضای غریزه ی جنسی، هر مسیری که به زن آسیبی وارد نکند و بهترین لذّت و آرامش را برای مرد بیافریند، مجاز و مطلوب شمرده شده است. امام صادق (علیه السّلام) درباره ی مردی که به همسر خود در حالت عریان نگاه می کرد، فرمود: « لا بأس بذلک و هل الّلذة الّا ذلک؛ (30) نه تنها اشکالی ندارد، بلکه لذّتی همانند آن وجود ندارد ». در میان یهود معروف بود که باید زن و مرد رو در روی هم قرار گیرند و با هم آمیزش کنند و جایز نیست مرد از پشت سر با همسرش آمیزش کند و چنان چه چنین عملی اتفاق بیفتد، فرزندی که متولد شود لوچ خواهد بود. در این خصوص، خداوند متعال این آیه را نازل فرمود که:

نساؤکم حرث لکم فأتوا حرثکم انی شئتم؛ (31) زن ها کشتزار شما هستند؛ پس به هر طریق که بخواهید به کشتزار درآیید.

بنابراین باید با ایجاد روابط جنسی سالم، زمینه را برای بهره مندی انسان ها از این نعمت خدادادی فراهم آورد تا بستر مناسبی برای سازگاری باشد.

آداب و مهارت هایی برای سازگاری بیشتر در روابط جنسی

با فرا گرفتن آداب و مهارت های ذیل می توان زمینه بهره مندی درست از روابط جنسی را جهت سازگاری هر چه بیشتر همسران فراهم کرد:

ادامه مطلب
 
نویسنده وب سایت عارفان
نظر سنجی وب سایت عارفان
آیا وب را می پسندید؟






دیگر موارد وب سایت عارفان
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

دکتر عباسی استاد رحیم پور  شهید آوینی
  کاشانی
  حسن زاده آملی و صمدی آملی بهجت عارفان پیرمهر
برنامه غذایی
لبخند زندگی مهدی بیا  عاشقانه ها ازدواج آنتی ویروس آپدیت سایت رسمی سربازان اسلام; www.sarbazaneislam.com





نام کاربر+ایمیل

سلام کاربر گرامی - تا ارسالی 350 مربوط به سخنان دکتر الهی قمشه ای می باشد.لازم به ذکر است که برای دیدن و خواندن دیگر پست ها به آرشیو نوشته ها مراجعه شود دانلود فایل با لینک مستقیم